måndag 1 oktober 2012

Om ni har mycket äpplen...

 
 Hej svejs !
 
 
Det är ju bara för skönt med helg...
tur att det kommer fler !
 
För några år sedan fick jag ett recept på äppeldricka som är så
 himla enkel och väldigt god !
Sedan dess gör jag en laddning dricka varje höst.
 
Så har ni mycket äpplen och inte riktigt vet vad ni ska göra med dom
då är den här äppeldrickan ett hett tips.
 
 

 
Äppeldricka
 
5-6 liter äppelklyftor
5-6 liter vatten
1msk vinsyra
1 tsk natriumbensoat
(vinsyra o natriumbensoat blandas i vatten o slås över klyftorna)
 
Låt stå i 3 dagar
Silas
Rör ner 5dl socker
Slå upp på flaskor
Förvaras svalt.
 
 
Jahaja mina vänner...
då kör vi måndag, ny vecka och ny månad !
 
Ha det gott!
 
 
Anette

5 kommentarer:

  1. Oj så enkelt, ibland kan jag dras mig för att göra saft och sånt då man ska pressa sila mm.
    Kanske vore detta något för mig, undrar hur länge man kan förvara?

    kram

    SvaraRadera
  2. Ja det lät ju enkelt! Hur länge kan man förvara denna saft i kylskåp? Väldigt fin skål du har äpplena i!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Det låter ju jättegott :) Vi har tyvärr så små äppleträd, så vi ska vara glada om vi får ihop till en äpplepaj ;o)
    Men jag hoppas få ett stort lass av mamma istället!

    Hoppas att helgen har varit skön!!
    Go' ny vecka och kram på dig :)
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. Åh den är ju Såå god, va bra att du la upp receptet för de har jag förlagt någonstans i recept röran!
    Ja har en present till dig så du kan ta hand om mer äpplen.
    Syns imorrn!
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Åå så bra med ett enkelt recept..äppeldricka är ju så gott!! Det ska sparas och provas:-)
    Kram Anneli

    SvaraRadera

Om du har tid och vill, får du gärna lämna några små ord innan du går. Då blir jag så glad !!

Välkommen tillbaka !

Anette